03 April 2017

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu | Pengalaman pendakian Unni dan kawan-kawan tahun lalu, di sini pertama kali nya hidup unni mendaki dan kerana Kinabalu la Unni minat kepada dunia pendakian, tapi sebenarnya sebab utama minat mendaki sebab unni nak balas dendam !!! nak tau kenapa nak balas dendam?? jum baca kisah unni mendaki Gunung yang tertinggi di benua Asia.

Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu Sabah

23 Sep 2016 : Berita seawal 2.00 Am meresahkan kami sekumpulan apabila 3 orang dari team kami yang berasal dari Semenanjung Malaysia tidak boleh menyertai pendakian pagi itu. Seawal 6.00Am Ketua pendakian, kak Ann sudah bergegas ke Kinabalu Park itu memastikan info tersebut.

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu
Then jam 7.00Am kami pun menyusul. Setelah menyusul periksa seperti yang di duga nama mereka tidak tersenarai dalam pendakian hari itu. Dalam erti kata lain ejen yang uruskan x register pun padalah full payment da bayar.. Pendek kata berlaku penipuan oleh pihak ejen.. Sebab team sabahan dan non Sabahan berlainan package.. Special Price for Sabahan.

Sementara itu, kami pun selesaikan payment Team kami then diberi tag nama setiap sorang.. Kalau benda ni tak ada jangan harap dapat mendaki.. So jaga baik-baik yerr..

Jam 9.00 Am, masih menunggu kekosongan. Sementara tu saya pergi ke Restoren Balsam Bufet untuk mengambil sarapan kami.

Jam menunjukkan jam 9.30Am tapi masih gagal mendapatkan kekosongan namun kami bertujuh terpaksa akur untuk pergi dan meninggalkan mereka bertiga ( sementara tunggu kekosongan sehingga jam 10.30 pagi ).

Pondok Timpohon Gunung Kinabalu

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu
Starting Point kami  adalah Pondok Timpohon. Pendakian Kinabalu ini mempunyai dua starting Point iaitu Pondok Timpohon dan Pondok Mersilau. Pondok Mersilau perjalanan akan bertambah 2KM tapi orang kata View memang lawa. Tapi sekarang Pondok Mersilau di tutup sementara akibat runtuhan yang berlaku dikhabarkan hampir 90% tempat tu mengalami kerosakan. Hanya Pondok Timpohon sebagai Starting Point buat masa ini.

Tepat jam 10.10 Am kami tiba di pondok Timpohon.. Setelah menunggu giliran, jam 11.00 time giliran kami di beri briefing sebelum memulakan pendakian. Lebih kurang jam 11.30 kami pun memulakan pendakian, orang lain mungkin da sampai kami pula baru ingin mula mendaki. Dugaan.

Perjalanan yang penuh cabaran kerana ditemani dengan hujan.. Alhmdulilah hujan tu rahmat. dengan bantuan Raincoat so tak masalah yang berlaku. Cuma Camera mahal tu kena jaga elok-elok.. Nasib sempat beli ni cover hp  kalis air so hujan bukan lagi masalah untuk selfie..

Dalam perjalanan ke Laban Rata 0.0KM - 6.0KM dari pondok Timpohon. Kami dinasihat kan bahawa setiap 1KM paling lewat mengambil masa 1 Jam.

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu
0.4KM  Air Terjun Carson Sepanjang perjalanan ke Laban Rata mempunyai 7 Pondok perhentian. perjalanan sehingga 4KM tidak la terlalu sukar kerana banyak menaiki tangga namun hujan yang turun mungkin mempegarui perjalanan.

Pondok kandis merupakan pondok perhentian pertama.. 1 981 Meter dari aras laut.. Merujuk perjalanan kami mengambil masa 30 minit dari Timpohon. So ada 6 pondok lagi sebelum sampai ke Laban Rata. Pondok ni sebenarnya kaki ok la nak melangkah, so unni nasihatkan tak payah nak berhenti kat sini banyak lagi pondok kat hadapan teruskan saja perjalanan perlahan-lahan.

seterusnya kamuakan bertemu dengan signabout 1.0 KM, pada ketinggian 2,039 Meter dari aras laut. Baru 1 KM , semangat makin berkobar nak bertemu Laban Rata, sebab info kawan yang dah sampai makanan kat Laban Rata sedap-sedap...

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu
Ini Poter [ orang-orang yang mengangkat barang-barang ke Laban Rata].. Tak dapat bayang macam dia boleh naik ke dengan beban sebanyak 30kg.. Keadaan hujan dan embun tak mengizinkan kami membuka camera.. Harap camera Hp jak la..

Pondok Ubah Gunung Kinabalu
Maybe dalam 20 minit sampai ke pondok seterusnya. Pondok Ubah 2,095 Meter. Pondok ini dekat jak jarak dengan pondok pertama so kami pun tak rehat la sangat hanya betulkan Rain Coat, selfie then teruskan perjalanan... Hujan menghadkan kami untuk menangkpa gambar, so bersyukur apa yang ada. Camera terpaksa balut guna plastik jak sebab beg tak bawa lagipun guna plastik lagi safety. Gambar ni terang sikit, maklum la camera Iphone milik penangkap gambar. Di samping tu keluarkan kismis sebagai bekalan tenaga.

Pondok Lowii Gunung Kinabalu
NIe gambar time pendakian kat pondok Lowii yang ada.. Pondok ketiga, Pondok Lowii 2,286 Meter. Keadaan hujan betul-betul menghad kan ke SELFI an kami, sabar jak la. Time baru take time dalam 5 minit untuk rehat, walupun tak ada [ernah kali mendaki, tak ada tranning bagai namun unni takpenat pun, yang ada mau cepat sampai.. Kalau tak hujan, sah-sah unni la orang terakhir sampai sebab nak ambil gambar.

Berhampiran pondok ni ada signabout 2,455 Meter bersamaan 3.0KM dari pondok Timpohon..

Pondok Mempening Gunung Kinabalu
Pondok Mempening, pondok keempat, 2,518 Meter dari aras laut. Berhenti berehat bersama Jef, hanya kami dua dihadapan manakala 5 rakan yang lain tidak diketahui keberadaan mereka, maybe da sampai pondok Lowii..

Dalam keadaan jalan licin pun relex jak brader poter tu angkat barang 20kg. Jalan licin, jalan ni da macam aliran air terjun..hihihi.. so kat sini hanya kasut yang banyak membantu, bila nak naik gunung tu pastikan guna kasut yang sepatutnya.. Bukan kasut yang kita pakai pi jogging tu..

Pondok Layang Gunung Kinabalu
Pondok kelima iaitu Pondok Layang. 2,702 Meter. Merupakan destinasi persingahan pilihan para pendaki, disini juga pertemuan para pendaki dari pondok timpohon dan pondok mensilau. Pondok layang mempunyai dua pondok dan satu rumah rehat. Bagi sesiapa yang tidak mampu meneruskan perjalanan ada dua pilihan tidur disini or turun kembali.

Pakai raincoat pun basah sebab embun kot tak sure la kenapa. Kami mehabiskan masa lebih kurang 20 minit kat sini.. Jef sibuk dengan camera.

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu
Setiap Pondok akan jumpa tupai comel ni.. dekat-dekat ngn kita sebab nak minta makan.. Comel sangat.

Hanya ni hasil tangkapan jef yang menarik.. Sepanjang jalan asyik mngeluh tak dapat ambil gambar sebab hujan dan akhirnya kat pondok ni dapat jgk dia lepas gian. Da selesai kami pun meneruskan perjalanan..

Dalam perjalanan 2,745 Meter, 4.0KM dari Pondok Timpohon, korang akan Nampak benda ni?? Nampak tak rupa apa? Unni suka berjalan sambal perhati semua keadaan jalan last-last jumpa pula benda ni, tajam mata kata pak malim, hihihihi.. Kamu teka la sendiri ni apa dia.

Bila sampai kawasan ni, hati da mula ria sebab 2.0KM lagi nak sampai Laban Rata.. Tapi hati kembali resah memikirkan 3 orang lagi team yang terpaksa kami tinggalkan.. Tanya kat wasap pun senyap jak... Yang bestnya Gunung ni segala kelengkapan cukup, line telefon pun ada. So make sure cas telefon kamu sampai penuh kat laban rata nanti pun ada bekalan elektrik.

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu
Ni kawan baru jumpa kat destinasi ni menuju ke Pondok keenam.. Tak silap mereka jalan 1 1/2 jam lebih awal dari kami dari pondok Timpohon. Kenal nama sorang tu je Raincoat biru Sharil sebab sempat bagi no hp sebab nak sent gambar. Hujan semakin lebat tiada siapa mampu mengelurkan hp or camera..

Bak kata si abg berbaju hitam.. Kita yang paling HEBAT mendaki dalam hujan lebat, dorang mana ada.. Fikir-fikir, betul juga kan.. Tanpa cabaran keseronokan tak dapat dirasai. 4KM ke Laban Rata 6KM merupakan jalan yg agak mencabar sedikit bak kata malim gunung kalau kat sini kamu da rasa tak mampu jangan harap blh sampai ke puncak.Terus cakap ok jak ni padahal dalam hati Tuhan je tau.. . hahahahaha.

Pondok Villosa Gunung Kinabalu
Pondok keenam. Pondok Villosa. berhenti seketika.. lebih kurang 1/7KM lagi sampai ke Laban Rata. Hujan pulak semakin mebasahi. Pondok kedua yang menghampiri Laban Rata dan hati semakin tak sabarnyaaa nak sampai.. Keseronokan tu hanya yang datang sini jak mampu berkata bertapa bahagianya hati ini. Syukur Allahamdulilah

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu
Kat sini tak jumpa lintah atau pacat, tapi jumpa ni.. comel je dia gerak-gerak.. Dalam 5.0KM dari pondok Timpohon dengan 3,001 Meter dari aras laut ( ada signabout kot ).. Tak silap Unne kat sini, kami ada telefon salah sorang rakan pendakian Kak Mainie Auntie kepada Jef. Mereka masih kat 3.5M.. Hujan lebat memang menyukar perjalanan tapi tak tau kenapa kami ni laju sangat.. Yang paling spesial kat atas ni ada line tau, lagi-lagi para penguna celcom.. So xda masalah kalau nk update status kat laman sosial.. hahahaha.

Dalam perjalanan 1KM ke Laban Rata ni, Unie memang da tak mampu nak selfie, ambik gambar je la mampu.. Mood memang ke laut time tu dengan keadaan penat dan hujan. Tuhan je la tahu.Tak nampak apa pun, kalau keadaan cuaca baik dari sini akan nampak view gunung kinabalu, tapi ni nampak embun je la. Sapa suruh pilih tarikh musim hujan kan!! Hahahahahah

Pondok Paka Gunung Kinabalu
Pondok ketujuh merupakan pondok terakhir, Pondok Paka 3,080 Meter. Lebih kurang dalam 600 Meter akan sampai ke Laban Rata. Kat sini kami hanya betulkan baju hujan dan ingin teruskan perjalanan secepat yang mungkin, tak sabarnyaaaa...

Selepas beberapa langkah kami dengar sesuatu yang buat hati ingin melangkah cepat.. Langkah demi langkah.. Sungguh girang hatiku terlibat kelibatnya... Allhamdulilah…

Laban Rata Gunung Kinabalu

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu
Laban Rata tepat jam 3.01PM kami tiba disini dengan keadaan kabus tebal dan hujan.. Kabus tebal  hampir menutupi.. Kalau la cuaca baik dari sini mesti nampak View Kinabalu.. View amat megecewakan tapi Allhamdulilah harap esok dapat view yang indah.

Hanya kabus menemani.. Tapi Putih itu suci.. ayat sedapkan hati..huhuhu.. Kalau ikutkan kat sini ada awan kapet. Tapi unni hanya mampu memandang kabus yang tebal, Ciptaan Allah yang tak semua merasai.

Oleh kerana kami yang terawal sampai so kami pun Cek in bilik then persiapkan diri untuk dinner.. Menurut kata Malim Gunung tempat makan Rest House Laban Rata ni akan tutup jam 7.00PM so sapa yang lambat sampai tu memang tak dapat makan la..

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu
Hanya kami-kami je yang baru sampai.. Restoren tu jam 4 baru buka.. So kami berehat seketika sebelum naik kebilik.. Tak tau la semangat apa yang bawa Unni sampai ke sini dalam lebih kurang 3 jam lebih saja 6km, tak sangkah sebenarnya maklum la pertama kali.

Rest House kami.. Bilik ni menempatkan 8 orang mempunyai 4 katil, yang paling tak henti pikir jef pun ditempatkan sebilik dengan kami, memandang dia je sorang jejaka dalam team kami.. Tabah jak, dalam hati terpikir jugak macam mana la nak tido malam ni...

Tepat jam 5.00 kami kembali kebawah. Para pendaki dah ramai yang sampai..

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu
Di sebalik tabir, mereka la yang hari-hari masak untuk para pendaki kat sini. Dimaklumkan mereka hanya turun ke bawah sebulan sekali.. Begini la demi mencari rezeki apa pun yang penting halal.

Terbukti la kata mereka, makanan kat sini memang sedap..huhuhuhuhu.. Macam-macam ada...

Dalam keasyikan makan, tiba Kak Muli dalam jam 5.10PM tak silap. Seterusnya dalam menghampiri jam 6.00PM seorang lagi tiba, Kak Ann juga merupakan kak kepada jef.6.29PM ketibaan dua sumandak ni pula.. Kak Rina dan Kak Rin.. 6 orang kesemua selamat tiba di Laban Rata dan seorang lagi Kak Mainie tak dapat meneruskan perjalanan kerana kekejangan kaki ditambah dengan keadaan hujan yang semakin lebat.

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu
Ini Kak Mainie merupakan auntie kepada Kak Ann dan Jef, yang terpaksa menghentikan pendakian di 4.0KM di Pondok Layang.. Malam tu dia bermalam kat pondok layang yang gambar kat atas tu.. Kami dimaklumkan dia tidak bersorangan ada juga pendaki yang lain.

20 minit kemudian kami mendapat satu kejutan...

Ketibaan Mereka bertiga abg nasa, Aiman dan Zai dalam jam 6.48PM tak silap mengejutkan kami sekumpulan.. Alhmdulilah doa kami di kabulkan.. Dapat juga mereke naik selepas dugaan jam 2.00AM tadi megejutkan kami sekumpulan.. Patut la bila kami tanya kat group wasap senyap je.. Rupanya nk bagi susprise.. Maaf tak jumpa pulak gambar dorang.

Part 1 ~ Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu
Ini En.Supani Merupakan malim Gunung kami bertujuh.. Dalam keaysikan menikmati Dinner dia pun aysik bagi briefing sekali lagi untuk pendakian esok hari menuju puncak. Kami di maklumkan kena memulakan pendakian seawal jam 2.30AM pagi.. Dan restoren rest House ini akan di buka jam 1.00AM untuk supper.

Tepat jam 7.30PM kami semua kembali ke bilik, then Jef pun berpindah bilik ke bilik mereka bertiga.. Memang tak tidur malam di buatnya nanti.. Selepas menunaikan solat fardu.. Unie pun terus terlena.... Hujan masih tak berhenti, jika berlanjutan sehingga subuh pendakian kami ke puncak terpaksa dibatalkan.

Bersambung...
Part 2 ~ Menawan Puncak

Salam Sayang : Unni Anje

1. sy naik gunung kinabalu ni sebelum gempa bumi tu. x sampai puncak pun sebab masalah cuaca. sampai d laban rata ja. otw mau naik pi laban rata tu, tetiba hujan turun, air hujan tu sejuk macam ais. kami sampai di LR dalam jam 2-3 gitu, jadi lom buka lagi tmpt makan. terus pegi bilik. tapi nda dapat turun balik pi makan sebab cuaca betul2 sejuk. nasib ada kawan bawa maggi, kami 12 orang kongsi2 makan maggi tu. esok jam 2 pagi, guide gtau x dapat naik p puncak sebab cuaca sngt sejuk. ada omputeh tu degil mau naik juga, last2 surrender.

2. Wow unni ! ju pun blm lagi tdaki ni gunung ! blm ada plan lagi.. huhu. btw, ya mmg harga local dgn smnjung laain hrga tu, kesian juga kawan uni kena tipu oleh agen nda btauliah.. aduii..

3. Alhamdulillah..pengalaman beharga tu

4. Bestnyaaa Unnie. Teringin sangat nak mendaki gunung Kinabalu. Tapi, kadang2 terpikir jugak. Cukup stamina ke tak eh? Haha

5. wah bestnya baca pengalaman hiking gunung kinabalu...teringin jugak nak pergi lepas2 covid ni...

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^