18 April 2017

Bicara Pagi #43 ~ Kesusahan, Keletihan, Kesedihan dan Kesakitan Menghapuskan Dosa

﷽‎

 
Assalamualaikum,

Setiap yang dihadapi oleh seseorang, sama ada berupa kesenangan mahupun kesusahan adalah ujian untuk melihat siapakah yang lebih baik amalannya di sisi Allah.

Dari Abu Hurairah RA dari Rasulullah SAW bersabda:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلَا وَصَبٍ وَلَا هَمٍّ وَلَا حُزْنٍ وَلَا أَذًى وَلَا غَمٍّ حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا إِلَّا كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ

"Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan keletihan, kehawatiran dan kesedihan, dan tidak juga gangguan dan kesusahan bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya''.

[ HR Bukhari ]

Setiap muslim yang bersabar dan redha apabila diuji dengan penyakit dan keletihan, perasan bimbang dan kesedihan, gangguan mahupun  kesusahan, Allah akan menggantikan dengan keampunan terhadap dosa-dosanya.

Dosanya terampun walaupun kesakitan itu hanya akibat duri yang mencucuk atau melukakan anggota tubuh seseorang.

Marilah kita menghadapi kesusahan, kepayahan, kesedihan mahupun kesakitan dengan bersabar dan redha. Moga Allah menggantikan dengan sesuatu yang lebih baik.

Moga bermanfaat

3 comments:

  1. insyaallah unni.. moga kesabaran sentiasa ada dlm diri kite untuk kite lalui hidup yg penuh dugaan dan cabaran ni dgn penuh sabar..

    ReplyDelete
  2. Insyallah Unni... semoga ada kesabaran dlm diri kita dlm melalui perjalanan hidup yang makin mencabar ni...

    ReplyDelete
  3. insyaAllah unni di pengkongsian ni

    ReplyDelete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^