21 November 2017

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2 | Hari seterusnya, kami bangun seawal jam 12 tengah malam untuk meneruskan perjalanan menawan Puncak 1 2 3 dan Menara Gunung Trus Madi. Kali ini la perjalanan kami akan di uji kerana bermulanya cabaran sebenar Trus Madi.

Untuk menawan Gunung Trus Madi, ada tiga benda yang kamu jangan lepaskan untuk sampai di Peak. Pastikan kami sampai sebelum jam 6 Pagi. Pertama Pemandangan matahari terbit, Pemandangan Gunung Kinabalu dan pemandanagn Awan Kapet semuanya kamu boleh nikmati di Menara Gunung Trus Madi.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2
Gunung Trus Madi
Kali ini peerjalanan hanya 2.2km kepuncak pertama, 3.1km kepuncak kedua , 4.2 ke puncak ketiga dan target utama menara Gunung Trus Madi 4.5km. Namun keadaan gelap dan suasana subuh mungkin akan mengambil masa untuk mendaki sejauh 4.5km. Tapi satu kejayaan buat Team Tawau dan Muslimah Hikers Tawau kerana semua berjaya menawan Menara Gunung Trus Madi. Allahamdulilah.

Menawan Puncak Gunung Trus Madi 


Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Seawal jam 12 tengah malam kami mempersiapkan diri dengan hanya menggunakan lampu sulu masing-masing. Kami juga disediakan makanan sebelum memulakan pendakian, makan la ala kadar sahaja cukup untuk alas perut, takut-takut pertengahan nanti ada pula perut meragam.

Untuk naik ke puncak hanya barang keperluan sahaja di benarkan bawa keatas seperti air dan baju hujan. Barang lain tinggalkan sahaja di Base camp 2. Unni juga tak galakan kamu membawa jaket, sebab kat atas tak sejuk sangat cuma angin-angin yang membuai manja, tapi mungkin bergantung kepada individu. Unni bawa tapi langsung tak pakai. Semasa pendakian juga unni tak saran kamu memakai jaket. Sejuk memang sejuk tapi bila start hiking badan terus berpeluh even hiking di subuh hari. Sangat berbeza dengan Gunung Kinabalu.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Jam 1.00 pagi kami semua berkumpul, selepas sesi taklimat oleh Guide bertugas kami memulakan bacaan doa sebelum memulakan pendakian. Setiap pendaki juga di bekalkan tag ( rujuk anak panah ) yang bersinar pada keadaan gelap tu yang diletakkan di belakang beg bagi memudahkan guide mengenal pasti para pendaki di dalam keadaan gelap manakala guide pulak tag yang di pakai di badan ( tak tahu apa namanya ). Satu keistimewaan buat team kami kerana penggunaan tag ini baru sahaja di gunapakai.

Pada permualaan pendakian Unni sarankan telefon camaera semua simpan dan target kamu adalah Puncak 1 2 3 dan  Menara. Penjalanan memang agak mencabar namun semasa mendaki cabaran pasti tidak di rasai kerana keadaan jalan yang gelap kamu hanya fokus depan dengan bantuan Headlamp. Langkah kecil tapi laju dan jalan yang lurus cuba curi langkah. Pastikan kaki kamu melangkah yang kecil semasa memanjat akar-akar, jangan ambil langkah yang besar semasa memanjat kerana kamu sedang memaksa muscle kamu berkerja dan boleh menyebabkan kaki kamu sakit.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Ini adalah keindahan pertama yang paling hampir dengan base camp 2, namun masa naik kamu tak perasan tunggu la turun balik. Semua gambar naik ke puncak adalah di ambil semasa turun semula ke base camp 2. Maklum lah masa naik kan gelap nak kejar masa so jangan la nak buang masa ambil-ambil gambar lagipun gelap mana nampak apa. Yang penting View kat puncak.

Akar ni meyerupai rupa muka tengkorak, Subahanallah keindahan Trus Madi yang mungkin kita tidak temui di tempat lain berada dalam 4.0km dalam 200m dari camp base 2.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Puncak pertama Gunung Trus Madi 2.2km dari puncak pertama ( 2km dari base camp 1 ). Ketibahan kami di sini tepat jam 2.35 pagi. Perjalanan dari base camp 2 ke puncak pertama memang agak mencabar kerana perjalanan hanya mendaki tanpa jalan mendatar. Bantuan tali juga di sediakan namun tidak semua tempat. Hanya bergantung sepenuhnya pada akar-akar pokok.

Semasa pendakian ke puncak kami tidak berhenti untuk berehat, hanya berhenti ketika ingin menambah tenaga ( minum air ). Kat sini Unni sangat galakan kamu makan bekalan coklat yang ada. Pengalaman unni sendiri ketika kaki seperti tak mampu melangkah, ambil coklat Allahamdulilah macam power bank. Hahahahahah

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Dalam perjalaan puncak pertama ke punya kedua, kamu boleh menhembus nafas lega seketika. Perjalanaan 2.2km sehingga 1.4km ( 800m ) merupakan jalan mendatar. Kat sini la kamu boleh mencuri langkah yang laju. Pastikan tidak terlepas view yang indah di puncak.

Selepas itu dalam 100m kamu mendaki semula seperti dalam gambar. Semasa naik kamu hanya perlu fokus kaki dan tangan kamu, pastikan tempat di pijak selamat dan tidak licin dan tangan berpaut kukuh. Allahamdulilah kawasan sini sangat indah yang kamu boleh nikmati semasa turun dari puncak nak selfie lebam pun ok. Tapi jangan selfie masa ke puncak sudah. Kamu di saran sampai ke puncak selewat-lewatnya jam 6 pagi.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Puncak kedua 1.3km dari puncak pertama ( 900m dari puncak pertama ) tepat jam 3.45 pagi kami tiba di sini.  Hanya 1.3m sahaja perjalanan yang perlu kamu tempuhi bila da sampai kesini. Yang pasti nya perjalanan 100m sangat jauh terasa mungkin di sebabkan trail yang agak mencabar. Trail mencabar tapi sangat puas hati dan best.

Jangan contohi perangai kami yang aysik bertanya kepada Guide ''DEKAT KA SUDAH'' pertanyaan ini akan mempegarui perjalanan kamu, ada guide yang bagi semangat iya dekat sudah padalah masih jauh , ada pula guide jauh lagi ni tidak kah semangat makin lemah. Hahahahaha. Adik baju putih tu salah sorang Guide berumur 16 tahun. Yang pastikan semua guide kat sini baik-baik belaka dan sporting. Guide-guide sini juga akan memanggil kamu semua dengan panggilan '' ANTY '' bagi wanita. Nak tahu kenapa?? nanti tanya sendiri hahahahahah.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Perjalanan dari puncak ke dua ke puncak ketiga juga kamu akan melalui jalan yang sangat sangat indah, di temani lumut-lumut pokok, pelbagai jenis periuk kera . Macam yang unni ceritakan di Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1 , macam dalam filem Harry Potter. 

Keadaan jalan agak berlumpur kerana malam sebelum pendakian kami hujan lebat. So tips berjalan kat sini, kamu lalui jalan tepi-tepi sahaja,,. Jangan risau kawasan ini bebas pacat 100%. Jika nampak kawasan yang berlumpur ambil jalan tepi kalau tak rasa la kaki masuk lumpur sehingga paras lutut. Sebab tu unni galakan pemakaian kasut adidas kampung.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Allahamdulilah tepat jam 5.45 pagi unni tiba di sini, Sempat juga merasa 3 view di sini Matahari terbit, awan kapet dan View Gunung Kinabalu. Gambar bersama geng Kota Kinabalu Sabah Education Outdoor. Maka berkibarlah banner Muslimah Hikers  Tawau di Puncak Gunung Trus Madi.

12 November 2017 tepat jam 5.45 pagi terciptanya sejarah baru buat diri sendiri kerana berjaya menawan Gunung Kedua Tertinggi di Malaysia. Selepas gagal menikmati Matahari timbul di Gunung Kinabalu, baca kat sini Pengalaman Mendaki Gunung Kinabalu, Allah gantikan dengan Gunung kedua tertinggi di malaysia. Allahuakbar. Satu Nikmat yang Allah masih berikan Allahamdulilah.

4 jam 45 minit 4.2km dalam keadaan gelap. Yeahhhh Allahamdulilah.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2
View Puncak Gunung Trus Madi 2464m dari aras laut menggunakan Drone.
Bila pandang gambar ni unni terasa lucu, time ini la unni sibuk snap pic nama-nama sahabat yang unni yang naik ke puncak, baru unni rasa macam mana azab nya membawa sebuah tanggungjawab dan janji. Keadaan penat mesti di lupakan dan korbankan masa selfie kamu.

Unni menghabiskan lebih kurang 10 minit dengan membawa 52 nama. Ramai sahabat lain bawa nama banyak-banyak tapi tak mampu nak gambar. Hahahahahaha, so make sure tabah kan hati cekalkan jiwa, tunaikan tanggungjawab dan janji sahabat. Kerana nama-nama ini la yang membuat unni sampai kepuncak, harapan dan doa mereka semua. Allahmdulilah.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2
View Gunung Kinabalu Dari Puncak Gunung Trusmadi
Kat puncak 3 ni juga kamu boleh menikmati Gunung Kinabalu dan matahari terbit tapi kalau nak lagi cantik kamu kena merasai di Menara Gunung Trus Madi. Untuk makluman apabila sampai ke puncak ketiga memang agak penat dan sangat-sangat penat. Ramai juga team kami yang tidak meneruskan perjalanan ke menara Gunung Kinabalu kerana malas letih dan ingin kembali secepat mungkin ke base camp.

Apabila tiba di puncak ketiga ni kamu boleh simpan bag-bag kamu di sini dan teruskan perjalanan ke menara. Paksa la diri anda walaupun penat ke menara kerana pengalaman ini mungkin hanya sekali kita rasai. Pemandangan kat menara juga di janjikan sangat-sangat cantik. Dan tanamkan tekad TARGET utama kamu adalah Menara Gunung Trus Madi.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Untuk ke menara Gunung Trus Madi kamu haruslah berjalan 300m lagi dari puncak ketiga. Kat sini laluan dia paling cantik dan sangat cantik. 

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Menara Gunung Trus Madi mengunakan Drone. Untuk naik kesini hanya di had 6 orang sahaja. Masa bergantung kepada kamu semua, pandai-pandai la berganti-ganti masa dengan kawan-kawan lain. Bertimbang rasa dan hormat menghormati. Hahahahahahah.

Pemandangan yang paling terindah dan tercantik.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2
Matahari terbit dari Menara Gunung Trus Madi

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2
Awan Kapet dari Menara Gunung Trus Madi

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2
Gunung Kinabalu dari Menara Gunung Trus Madi
Selepas menghabiskan lebih kurang 20 minit di kawasan menara kami kembali kepuncak untuk ambil gambar sepuasnya dan berehat seketika. Dalam lebih kurang jam 7.00 pagi kami meneruskan perjalanan kembali ke base camp 2. 

Semasa kembali ke base camp 2 di sini lah kami banyak membuang masa. Hahahahahaha. Dan perkara yang paling tidak di sangka-sangka akan berlaku di sini, bila melihat jalan kembali seperti tidak percaya bahawa ini laluan yang kita lalui pagi tadi. Keadaan jurang akar yang tinggi. Allahuakbar Tuhan saja yang tahu. Yang nak balik tu berfikir 100x. Ada hikmah kenapa pendakian di mulakan di subuh hari. 

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2
Base camp 2 Gunung Trus Madi Via Sinua
Dalam lebih kurang jam 12.00 tengah hari kami ditiba di sini base camp 2. Ingat jangan tiru aksi kami ahahahha. Ikutkan lebih kurang jam 10 atau jam 11 kamu sepatutnya tiba di sini. Mungkin kami banyak membuang masa semasa perjalanan balik, tapi masa kamu yang punya. Hahahahahaha. Bekalan makan tengahari juga akan di sediakan dan unni saran kan kamu habiskan makan di sini.

Selepas makan dan kemas semua barang-barang, kami pun memulakan perjalanan kembali ke base camp pertama. Di nasihatkan sebelum jam 6 petang kami harus berada di base camp 1. Semasa kembali ke bas camp 1 keadaan agak berbeza kerana hujan lebat. Perjalanan pertama turun semula adalah keadaan yang sangat mencabar dalam 600m perlahan kan langkah, kerana akar sangat licin.

Selepas 600m perjalanan, baru la perjalanan mula kembali santai dan berjalan dalam 400m kamu akan kembali ke lembah ''PACAT'' dalam keadaan hujan maka pacat pun menanti mangsa. Hahahahahaha. Tip yang unni dapat semasa mendaki Gunung Kinabalu try Guna pakai kat sini iaitu berlari semasa turun. Lajukan langkah semampu boleh. Yes i got it. Unni berlari dalam keadaan hujan. Tip ini di ini bagi mengelakkan kaki sakit, semakin perlahan langkah kaki akan semakin lemah dan mempercepatkan kaki sakit ( lupa unni istilah apa ).

Lagi satu langkah yang laju elakkan kan pacat. hahahahahahaha. Allahamdulilah 100% bebas serangan pacat. Banyak pun hanya melekat kat baju hujan sahaja. Lari perlahan-lahan sahaja, pastikan kami peka dengan tempat berpijak. Allahamdulilah tip ini rasanya berjaya sebab selepas pendakian Gunung Trus Madi kaki ok tanpa rasa sakit.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Cabaran terakhir jikalau hujan. Air sungai mulanya yang jernih kini banjir. kat sini kami habiskan lebih kurang 20minit menunggu bantuan untuk menyeberagi sungai. Pengalaman pertama berjalan di sungai dalam keadaan banjir kuat. Pegang tali pun tetap di bawa arus yang yang deras. Perasaan tu Tuhan jak tahu macam mana.

Dengan bantuan 3 orang Guide kami dapat menyeberagi banjir. Allahamdulilah segalanya di permudahkan kami nak merasai pengalaman macam ni berdoa la semasa turun hujan. Tepat jam 4.56 petang kami tiba di base camp 1. 4 jam 56 minit 8km 7kg. Beban berkurang 2kg sebab unni tak bawa air. Memang tak minum air langsung sepanjang ke base camp 1.

Di base camp 1 kamu boleh la mempersiapkan diri mandi dan sebagainya sebelum kembali ke markas masing-masing. Makan dan minum tidak sudah disediakan tapi ada sebuah kantin di base camp 1 untuk kamu makan malam. Tepat jam 9 malam kami kembali ke Tawau. Sampai Tawau tepat jam 5.45pagi , siap-siap dan terus masuk kerja. Hahahahahahah.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 2

Allahamdulilah kejayaan buat tahun 2017. Sijil ini hanya layak di miliki jika kamu berjaya menawan sekurang-kurangnya puncak pertama Gunung Trus Madi. Hadiah kejayaan yang di bawa bersama sebuah kenangan dan 101 cerita yang indah.

Allamadulilah dengan Izin Allah sebagai anak jati Negeri Dibawah Bayu berjaya menawan puncak Gunung Kedua Tertinggi di Malaysia. Unni sudah anda bila lagi?? 

Dapatkan TIP, KEPERLUAN, KELENGKAPAN dan PERSEDIAAN mendaki Gunung Trus Madi  kat SINI dan pengalaman pendakian PART 1 kat SINI.

'' Kerana Allah Kita Bersatu ''


3 comments:

  1. alhamdulillah uni !!! =D tahniah
    berbaloi usaha dan penat lelah tu kan =)

    ReplyDelete
  2. Wah baru nampak tul2 semua gambar..hebatnya dapat sijil lagi kan

    ReplyDelete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^