10 August 2018

Tip Panduan Ketika Sesat Dalam Hutan

Tip Panduan Ketika Sesat Dalam Hutan | Hari ini unni nak share beberapa tip panduan yang perlu di ikuti ketika sesat dalam hutan.  Sesat dalam hutan mesti kita akan menemuhi jalan buntu kan, cemas dan sebagainya. Jika berada situasi macam nie memang hilang idea apa nak buat.

Tip panduan ketika sesat dalam hutan
Beberapa tip ni perlu di ambil kira kerana sekarang macam-macam boleh terjadi,  malang tak berbau. Mungkin hari ini orang lain yang kena esok-esok kita pula. Maklumlah kita masuk hutan pun, ilmu hutan pun kita kurang kan. Banyak lagi kita tak tahu pasal hutan yang kita tahu ikut guide nak sampai puncak jak. Hahahhaha

Tip Panduan Ketika Sesat Dalam Hutan


Apa pun yang berlaku pada kita dan rakan-rakan di dalam hutan benda yang utama kita perlu lalukan adalah JANGAN CEMAS. Jika sesat dalam hutan langkah-langkah yang patut di ambil. 

1. Berdoa
Apa yang paling utama adalah berdoa kepada Allah SWT. Bergantung sepenuhnya kepadaNya. Doa,  usaha dan tawakal. 

2. Patah Balik
Selalunya bila sesat dalam hutan, bila kita sedar harapan yang paling besar adalah berpatah balik laluan yang kita lalu sehinggga jumpa trail anda semula. Tip ini adalah paling mujarab. Insyaa Allah. 

3. Cari tempat rehat
Jika anda telah menemuhi jalan buntu,  benda pertama yang perlu adalah bertenang dan cari tempah rehat yang selamat dan bersesuaian. Jika anda perlu bermalam pastikan kawasan tempat rehat anda adalah selamat.

4. Tinggalkan Tanda
Jika sesat anda perlu tinggalkan beberapa tanda di trek laluan anda dan tidak pergi jauh dari trek laluan, yang paling sesuai adalah anda berhenti dan tunggu di trek laluan anda ini bagi memudahkan pihak penyelamat mengesan anda.

5. Sumber Air
Jika bekalan air anda kehabisan, anda wajib mencari sumber air seperti sungai,  akar-akar kayu dan lopak air yang besih. Air peting untuk bekalan tenaga.

6. Tentukan arah Barat dan Timur
Jika tiada kompas dan matahari untuk tentukan arah barat dan timur. Anda boleh melihat tumbuhan di mana tumbuhan akan menghalakan pucuknya ke arah matahari terbit iaitu arah timur. Barat dan tinur juga penting dalam menentukan arah kiblat iaitu matahari tenggelam arah barat.

7. Anak sungai
Kebiasanya jika orang sesat di hutan, mereka akan mencari anak sungai,  bukan sahaja sebagai sumber air tetapi satu tip yang paling berguna, anak sungai akan mengalir ke muara dan mesti ada perkampungan di muara. Dan orang-orang kampung kebiasanya akan mengunakan sungai sebagai sumber air utama mereka.

8. Prinsip S.T.O.P
STOP adalah singkatan dari bahasa english yang membawa maksud S-sit down T-think O-observe P-prepare. Jika anda sedar anda telah sesat di dalam hutan, guna prinsip STOP, duduk ( sit down ) tenangkan diri, fikirkan (think) apa yang perlu anda lakukan, perhatikan (observe) keadaan sekeliling dan siapkan (prepare) diri untuk terus bertahan.

Sebenarnya unni bukanlah seorang yang mahir dalam hutan,  masuk hutan pun sekali sekala. Apa yang di kongsikan adalah pengalaman dan perkongsian dari beberapa sahabat lain. Jika ada sebarang kekurangan dan penambahan boleh share di ruang komen.

Moga bermanfaat. 

8 comments:

  1. Nice info unni. Singgah sini... Selamat berkenalan ye.

    ReplyDelete
  2. Hai sis, walking here. Nice experience. May I know the "Muslimah Hikers" is your title or any club /NGO?

    ReplyDelete
  3. http://ejulz.blogspot.com/2018/08/mood-blogwalking-negeri-asal-unni-anje.html

    ReplyDelete
  4. terima kasih share panduan ni unni :)

    ReplyDelete
  5. Good info..wajib tahu kemungkinan besar akan sesat tinggi dan kena bersedia dan tidak panik kan..

    ReplyDelete
  6. good info..👍🏼👍🏼👍🏼

    ReplyDelete
  7. Great job here on _______ I read a lot of blog posts, but I never heard a topic like this. I Love this topic you made about the blogger's bucket list. Very resourceful. Wondering where to go in 2019? Things to do has ranked as the best include a remote, idyllic island, the design capital ...

    ReplyDelete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^