15 March 2017

Apa Perbezaan Purdah dan Niqab?

﷽‎ 
Apa Perbezaan Purdah dan Niqab?

Assalamualaikum,

Tahukah anda akan apa yang di maksudkan Purdah dan Niqab?? Ia merupakan salah satu Sunnah kepada gologan wanita iaitu pakaian Anaknda Rasulullah SWT iaitu Fatimah Az-Zahra.

Soalan yang sering kali Unni di tanya ''Akak apa beza purdah dan niqab ni??''

Ramai yang mengatakan bahawa :

Purdah : Hanya mata dan dahi sahaja dilihat
Niqab : Hanya mata sahaja di lihat.

Sebelum Unni berhijah memakai purdah dulu, Unni pun ingat inilah perbezaan antara niqab dan purdah tapi satu nampk mata jak, satu lagi nampak dahi dan mata rupanya SALAH!!

Sebenarnya Purdah dan Niqab adalah benda yang sama, yang beza cumalah dari segi bahasa Purdah adalah bahasa melayu manakalah Niqab bahasa Arab.

So bila orang pakai yang nampak mata dan dahi itu dipanggil half purdah / half niqab manakala yang nampak mata je dipanggil full purdah/ full niqab.
Apa Perbezaan Purdah dan Niqab?

So jangan binggung-binggung lagi yang!! Dua benda ni sama je, kalau indonesia panggil cadar.

Maklumat tambahan.

Adalah lagi satu yang di panggil Burqa. Burqa adalah semua bahagian muka ditutup namun ada satu lapisan yang agak nipis di bahagian mata pada burqa tersebut.

Apa Perbezaan Purdah dan Niqab?
Burqa
Moga bermanfaat.

Coretan


13 comments:

  1. bila tgk gambar wanita pakai burqa ni teringat satu filem iran "kandahar"... nice sharing sis, akak pun tak tahu niqab n purdah tu...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. hijrah yang besar.. :)

    ReplyDelete
  3. Nice sharing Unni, tapi selalunya ramai yang salah faham antara niqab dan purdah padahal maksudnya sama jea..

    ReplyDelete
  4. Akk pun pk cam unni sebelum ni. Baru taw. Doakan akk jd cam unni jgak. 😊

    ReplyDelete
  5. Nice sharing..oooo yang tu burqa..baru tau namanya....thanks.

    ReplyDelete
  6. Baru tau ada Burqa sebab tak pernah jumpa org pakai Burqa tu lagi.

    ReplyDelete
  7. terima kasih share sis. jujur elsa memang suka tengok kakak2 yang pakai purdah. suka sangat! hikhik

    http://elsaalicious.blogspot.my/2017/03/alexa-rank-blog-elsaalicious-1.html

    ReplyDelete
  8. Baru tahu makna niqab dan purdah. mai sebut purdah selama ni.

    Moga istiqamah sis Unni :)

    Unni kalau nak resume tu nanti email mai ok.

    ReplyDelete
  9. sharing yg sgt baik uni =) serius baru tau pasal burqa tu & first time juga nampak !

    ReplyDelete
  10. TQ unni.. suka tgk orang pakai niqab

    ReplyDelete
  11. Alhamdulillah, ada seorang lagi muslimah yg berpurdah, semoga lebih ramai lagi yg ikut jejak ukhti. Ingin saya berkongsi beberapa perkara di sini, sebagai seorang yg juga berniqab atau adakalanya berburqa, ada yg perlu dibetulkan dalam kalangan muslimah yg berniqab.
    1. Tidak ada half purdah/niqab dalam Islam. Berniqab mestilah menutup dahi dan kening dan yg kelihatan hanyalah mata sahaja. Dahi juga sebahagian dari wajah maka ia wajib ditutup bagi yg berniqab.
    2. Ruang opening mata juga tidak boleh terlalu lebar, cukuplah hanya untuk membantu untuk nampak jalan.
    3. Niqab yg digunakan untuk menutup mata atau yg ada lapisan untuk menutup mata juga dinamakan burqa. Tutuplah mata jika tiada keperluan untuk membukanya atau gunakan kain transparent supaya tidak perlu buka tutup bahagian mata. Ulama berpendapat mata bkn aurat tapi bagi saya zaman sekarang kita ada kain transparent yg bermacam2 yg boleh digunakan, atau tarik penutup dahi ke bawah supaya opening mata tidak terlalu terbuka.
    4. Pakailah sarung tangan penuh yg menutup jari jemari sepenuhnya kerana sebenarnya seluruh tubuh wanita ialah aurat dan jari jemari juga boleh menjadi tempat fitnah. Kalau boleh gunakan warna hitam supaya tidak nampak seperti warna kulit begitu juga dgn stokin.
    5. Sebaiknya pakai warna yg gelap seperti hitam atau cokelat tua atau warna yg tidak menarik perhatian seperti warna yg terlalu striking.
    6. Jaga adab dan akhlak sebagai Muslimah, elakkan dari berbual dgn lelaki jika tiada keperluan yg mendesak, bercakaplah dgn nada yg pelan dan elakkan dari ketawa yg keluar suara.

    ReplyDelete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^