13 March 2017

Bicara Pagi #31 ~ Tiga Golongan Mustajab Doa

 ﷽‎
 Tiga Golongan Mustajab Doa


Assalamualaikum,

Siapa kah golongan yang doanya mustajab? ada tiga golongan orang-orang yang doanya mustajab iaitu doa yang terus sampai ke langit ke-7 ( terus sampai di sisi Allah SWT )

Dari Abu Hurairah ia berkata Rasulullah SAW bersabda :

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثُ دَعَوَاتٍ مُسْتَجَابَاتٌ لَا شَكَّ فِيهِنَّ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ وَدَعْوَةُ الْمُسَافِرِ وَدَعْوَةُ الْوَالِدِ عَلَى وَلَدِهِ 

"Ada tiga jenis doa yang akan dikabulkan yang tidak ada keraguan padanya; doa orang yang dizalimi, doa musafir, dan doa orang tua untuk anaknya."

[ HR Tirmizi ]

Tiga golongan doanya mustajab di sisi Allah:

1.  Doa dari orang yang dizalimi
2.  Doa orang yang  sedang bermusafir
3.  Doa dua ibu bapa kepada anak

Sebagai muslim kita sentiasa dituntut untuk berbuat baik dalam pergaulan dan perhubungan dengan anggota masyarakat termasuk kedua ibu bapa.

Kita di cegah daripada menzalimi orang lain. Pastikan kita tidak melakukan sesuatu yang buruk kepada golongan ini sehingga menjadi penyebab mereka berdoa yang buruk untuk kita.

Bantu lah orang yang sedang bermusafir walaupun hanya penunjuk jalan.

Semoga kita mendapat doa yang baik dari orang yang sedang bermusafir dan dari kedua ibubapa kerana doa mereka mustajab di sisi Allah.

Moga bermanfaat.
Coretan Hati

5 comments:

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^