17 November 2017

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1 | Allahamdulilah kali ini Unni mengagahkan diri menawan lagi Gunung Di Sabah. 10-12hb November 2017 dengan berbekalkan Mental Stamina dan Fizikal yang berkurang, namun dengan Izin Allah SWT unni bersama sahabat lain berjaya menawan puncak.

Gunung Trus Madi juga di gelar G2 kerana merupakan gunung kedua tertinggi di Malaysia yang mempunyai ketinggian 2,642 meter dari aras laut. Gunung ini terletak di Banjaran Crocker tidak jauh dari Gunung Kinabalu. Ia terletak di dalam daerah Tambunan Sabah. Gunung Trus Madi antara gunung yang mempunyai keunikan tersendiri selepas Gunung Kinabalu. Gunung Trus Madi mempunyai tiga puncak dan satu menara.

Gunung ini juga terletak di dalam kawasan hutan tebal seluar 180 ribu lebih hektar. Gunung ini mempunyai bentuk yang memberi cabaran kepada para pendaki berbanding Gunung Kinabalu. Untuk mendaki gunung ini, para pendaki boleh menggunakan tiga laluan untuk sampai ke puncak iaitu melalui tiga laluan iaitu laluan Kaingaran Tambunan sejauh 4.9 km, laluan Mastan Apin-apin Keningau sejauh 4.3 km dan laluan  Mannan Sinua Sook sejauh 12.6 km.

Gunung Trus Madi Via Sinua Base Camp 1


Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Team kami di sertai seramai 25 Orang yang terdiri daripada beberapa Buah Negeri. Orang Terengganu, orang Kedah dan pastinya majoriti adalah anak jati Sabah. Pembayaran juga adalah sekata tidak seperti Gunung Kinabalu di mana bayaran orang Non-Sabahan lebih mahal dari Sabahan. Kami memilih lalui yang paling jauh iaitu laluan Mannan Sinua Sook kerana mempunyai seribu satu keindahan berbanding laluan lain.

Berbekalkan 3 hari dua malam tanpa sebarang Line telefon, memang sangat-sangat mendispin kan diri. Oleh kerana perjalanan Tawau ke Sook mengambil masa lebih kurang 8 jam, kami memulakan perjalanaan ke Sook awal pagi pada 10hb Novemver 2017.

Hari Pertama kami tiba di base camp 1 .. Allahmdulilah sempat tiba di sini sebelum gelap, sempat la ambil gambar sebab kalau balik memang korang tak berkesempatan nak bergambar kat sini. Masing-masing da penat.. Ini adalah sign Board masuk ke base camp 1.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Ini lah keadaan base camp 1, tidur dalam kelambu. So lelaki perempun memang bercampur, so pandai-pandai la bawa diri. Lagipun tempat tidur ada penghalang juga sorang satu. Kat sini juga tidak mempunyai bekalan elektrik. Cuma berharap kena generator sahaja.Itu pun hidup selepas magrib dan mati sebelum jam 12 tengah malam. Ada satu plug sahaja untuk charger Hp, so pandai-pandai la bawa diri.

Kat sini pengunaan hp hanya untuk bergambar disebakan line telefon memang tiada. Dan cas hp juga dapat dijimatkan. Di Base camp 1 juga peralatan memasak semua lengkap di sediakan , pingan mangkuk gelas semua ada. Cuaca kat sini memang sangat-sangat sejuk macam Ranau pun ada. Sampai jak persiapakan diri kemas barang untuk di bawa naik esok ke Base Camp 2.

Baca Selanjutanya Base Camp 1 Gunung Trus Madi Via Sinua

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Hari kedua seawal jam 5 subuh kami bangun mepersiapkan diri dan pastikan semua kelengkapan di bawa naik. Selepas sesi taklimat oleh yang bertugas kami memulakan pendakian seawal jam 9.00 pagi yang di iringi 6 orang guide. Trip kali ini di atur sepenuhnya oleh sifu kami abang Jenal yang berbaju oren kedua dari kanan.

Perjalanan 8KM  Base camp 1 ke base Camp 2. Angkut barang masing-masing, perkhimatan potter juga disediakan dengan bayaran RM6/kg minimun 10kg hanya untuk naik sahaja. Untuk permualaan pendakian kami semua hanya memakai selipar dalam lebih kurang 1km dari base camp 1 kerana perlu menyeberagi sungai.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Allhamdulilah perjalanan kami hari kedua untuk ke base camp 2 dipermudahan kerana cuaca elok. Pacat pun kurang. Hahahahaha, kat sini cabarannya hanya pacat. Sungai ini merupakan starting point  11.6km ke puncak , ke Base Camp 2 sejauh 8KM dan 4.2KM dari Puncak. Selepas menyeberagi anak sungai ini, baru la kami masing-masing memakai kasut. Sebelum tiba di sini kami juga akan melalui sebuah jambatan gantung.

Untuk sampai ke Base Camp 2, bekalalan air kena la cukup hanya dua perhentian sahaja untuk menambah air sepanjang perjalanan ke base camp 2 iaitu 9KM dan 5.7KM, kiraan ini adalah kiraan ke puncak.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Cek Point pertama kami berhenti rehat, isi bekalan air, sini adalah kawasan sungai. Ambil je air sungai ni. Jangan risau air sungai bersih dan di jamin halal. Air dari Gunung. Selamat di minum. Jalan dari anak sungai ke sini santai sahaja macam jungle tracking. Namun dengan beban barang mungkin menghad kan langkah yang laju.

Kami juga di nasihati langkah perlahan-lahan kerana tidak perlu mengejar masa untuk sampai ke Base Camp 2. So nikmati perjalanan yang indah.


Perjalanan 8.7KM, keadaan trail sini pun sama jungle tracking, hanya nikmati perjalanan. Jangan terlalu laju kejar puncak nanti kamu yang rugi dan jangan pula terlalu selfie nanti kamu ketinggalan jauh. Berpada-pada orang bilang.

Sign board juga tidak semua kamu akan jumpa, hanya di paku di pokok-pokok. Kena Alert kadang-kadang sign board depan mata pun tak perasan. Bagi seorang blogger macam unni, unni pastinya alert dengan semua keadaan sekitar untuk di masukkan kedalam cerita blog tersayang ni. Biasalah blogger mesti banyak ambil gambarr even gambar sendiri tak ada janji model ada. Hahahahahah.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Seterusnya berhenti berehat di sini dalam 7KM ke puncak, ada yang makan bekalan yang di sediakan. Setiap pendaki akan di bekalan makanan tengah hari dan bawa sendiri. Tapi Unni hanya minum air dan teruskan perjalanan. Manakalah mereka yang lain ada yang makan dan ambil tenaga.

Pastikan sampah sarap kamu angkut semua yer. Sebab kat sini memang bersih tanpa sebutir pun sampah sarap. Pelihara la keindahan hutan bersama.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Dalam 6km , kamu akan melalui jalan-jalan yang dipenuhi bambo. Kat sini kawasan trail sangat nyata dan tak mungkin kamu akan tersesat. Unni bersama sorang sahabat time ni hanya berdua di hadapan dan seorang guide manakala sahabat lain berhenti di berehat.

Kami mengambil langkah perlahan tapi laju dan kurangkan rehat. Nasihat Unni if kamu naik ke base camp 2 pastikan rehat yang kurang, makin rehat kamu akan rasa makin penat dan malas.

Kawasan ini juga la merupakan berhimpun nya dracula kecil iaitu cik Pacat !!! Menanti mangsa untuk di sengat. Hahahahaha, Allahamdulilah rezeki unni naik dan turun Gunung Trus Madi tanpa sebarang gigitan pacat. Unni amalkan semua tip elak serangan pacat.

Baca kat sini Tip Mengelak Gigitan Pacat.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Ini adalah adik Mila, alwys bersama dia dari awal sampai akhir. Hanya Kami berdua sahaja membawa nama Muslimah Hikers Tawau menawan Puncak Gunung Kedua Tertinggi di Malaysia. Cek Point kedua untuk isi bekalan air iaitu 5.7km. Air Gunung !!! Memang sangat megegarkan, hanya bertiga tiba di sini unni , Mila dan Guide. Kami menghabiskan lebih kurang 20 minit kat sini kerana menanti kawan-kawan yang lain tiba dan makan belakan sambil menikmati keindahan dan kesejukan air Gunung. Minum pun memang sedap.

Unni saran kan bekalan makanan kamu makan kat sini, sebab ada bekalan air, nak mandi pun boleh. Take your time. Tak perlu kejar masa untuk sampai ke Base camp kedua.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Perkara paling mengembirakan di sini adalah berakhirnya lembah pacat !! hahahahahaha, ini adalah laluan masuk kedalam lembah akar, di mana tanah yang di pijak dahan semua bergantung dengan akar.

Jatuh cinta dan sangat merindukan trail ini, di sini juga unni nasihatkan kamu kalau boleh simpan la tongkat hiking tu, sebab kebanyakkan aktiviti memanjat, bila pegang tongkat akan rasa satu beban, Yes Unni da merasainya. Tapi bergantung kepada individu juga.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

4.8KM hanya 600M lagi untuk sampai ke base camp 2, tapi 600m dia, hahahahahah mau menagis juga baru sampai. perjalanan sangat mencabar da rasa tak sampai-sampai. Yang pasti perjalanan 600m ke base camp 2 walaupun mecabar tapi memberikan kamu keindahan yang kamu takkan jumpa kat tempat lain.

kami menghabiskan lebih kurang 1 jam di lembah ni, hahahahhaha.. selfie berabis sementara cuaca elok lagipun tak perlu kejar masa. serius kat sini memang cantik terasa macam dalam filem Harry Potter pun ada. Tak percaya?? datang la sendiri.

Pelbagai spesis tumbuhan binatang pun kamu boleh temui di sini. Namun perjalanan ke Peak lagi indah. Di sini hanya 30/100 keindahan.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Taraaa wakil dari negeri seberang, Pantai Timur Terengganu Darul Iman kak Siti Aminah. Di 4.3km rasanya yang ni laluan biasa memang tak nampak, sebab kat bahagian atas. Ini pun sebab guide yang tunjukkan so kalau nak jumpa batu ni kena maklumkan kat guide. Tapi guide kami baik sangat baik hati semua keindahan dia akan tunjukkan siap ambilkan gambar untuk kami.

Batu ni panggil Batu Transfomer kerana bentuknya seakan-akan menyerupai bentuk muka transfomer. Perhati baik-baik dapat la bayang rupanya tu.

Gunung Trus Madi Via Sinua Base Camp 2


Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Base camp 2, keadaan sama sahaja seperti base camp 1 cumanya di sini lagsung tak ada bekalan elektrik. Allahamdulilah tepat jam 11.53 Pagi unni dan mila ( sebelah unni ) tiba di base camp 2 dan di susuli sahabat-sahabat yang lain. Walaupun mengabiskan lebih 1 jam selfie-selfie kehadiran kami tetap awal di sini.

Satu kejayaan buat diri sendiri dan rekod terbaru untuk diri sendiri. Hanya 3 jam 53 minit untuk 8KM dengan beban 9kg, macam tak percaya pun ada. Rahsiannya?? hanya follow ajaran sifu kami Abang Jenal. Langkah perlahan tapi laju dan kurangkan rehat. Allahamdulilah berjaya.

Satu lagi, tiba jak unni kat sini, melangkah masuk ke camp hujan pun turun dengan lebatnya.. Allahamdulilah hujan tu rahmat dan unni terselamat dalam pendakian hujan lebat tapi sahabat lain, sampai dengan kebasahan.

So benda yang utama bila sampai sini adalah makan bagi yang belum menghabiskan bekalan makanan tengahhari tadi, bersihkan diri, kalau mampu mandi, mandi kamu mesti mandi tapi air dia 1000 kali sejuk dari di rumah maklumlah air Gunung kan. Tapi kalau tak mandi memang rugi. Kemas barang untuk di bawa naik peak esok. Hanya barang keperluan seperti air dan headlamp sahaja perlu di bawa. Barang-barang lain tinggalkan di base camp.

Kalau nak mandi tu kena beratur la sebab tandas hanya 2 kat sini. Sapa sampai dulu tu kena la masuk dulu so tidak la beratur panjang nanti. Selepas persiapkan diri, solat jamak, untuk makluman kat sini tidak di sediakan tempat untuk solat, namun islam itu mudah ambil la cara yang paling mudah. Kami solat secara duduk di tempat tidur masing-masing. Wajib bawa kompas untuk penunjuk arah kiblat.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Usai solat kami semua rehatkan diri dan tidur. Namun kami dikejutkan semula oleh abang Jenal. Tidak di galakan tidur takut malam nanti kamu tak boleh tidur sebab malam perlukan rehat yang cukup. Untuk bangun subuh teruskan perjalanan ke Peak 1 2 3 dan tower Gunung Trus Madi.

Dalam sekitar jam 3 petang kami semua berkumpul dan di berikan sedikit taklimat untuk subuh nanti dan sedikit tips biar semua mampu menawan peak. Hanya 4.2km sahaja lagi untuk sampai ke peak 3. Selepas taklimat kami menikmati makanan malam yang di awalkan.

Masakan paling win, ayam kari by kak carol. sedap pedas dan nyaman dengan cuaca sejuk, Allahamdulilah nikmat yang Allah masih berikan. Dengan view indah lagi bertambah kenikmatan. Boleh la kamu selfie berabis kat sini, but make sure save bateri untuk esok sebab kat sini tak ada tempat charger ok. view kat puncak paling penting.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1

Perkara paling tak boleh lari adalah kenangan bersama. Wefie itu wajib. Kat sini memang sangat sejuk tambah-tambah lagi hujan. View kat sini pun boleh tahan cantiknya. Kamu di galakan bawa bekalan makanan tambahan sendiri juga, minuman package. Selepas sibuk selfie di sini kami sambung di dalam camp, menikmati air panas lepas sampai isyak.

Seribu satu kita bersama sehingga tak mampu di kongsi, pasti lembaran tak mencukupi. Hahahahahaha, yang pasti riuk rendah sehinggah menganggu orang lain. wkwkwkwkw. so kamu jangan tiru aksi ini. Kalau boleh usai time solat tu terus rehatkan diri sebab kamu kena bangun seawal jam 12.00 pagi untuk meneruskan perjalanan ke Peak.

Keadaan malam di base camp 2 memang gelap gelita, tapi agak selesa la sebab tidur di camp bukan atas kemah. Sejuk dia jangan cakap la memang sejuk sangat dan sangat. Pastikan kamu tidur awal dan save energy untuk subuh nanti.

Sekian untuk hari ini, nantikan entry seterusnya kemuncak Unni dan sahabat lain dengan seribu cabaran menawan puncak Trus Madi.

Pengalaman Mendaki Gunung Trus Madi Via Sinua Part 1


14 comments:

  1. Rindunyaaa nak hiking. Tapi kita tak power macam Unnie, takde pengalaman sangat. Hehe

    ReplyDelete
  2. wah..best nya unni dah sampai di gunung trus madi..

    ReplyDelete
  3. pengalaman yang sangat menarik ni. bagus unni

    www.maisarahsidi.com

    ReplyDelete
  4. Asalam qah dah sampai ke sana..hebat anda syukur sekali ya

    ReplyDelete
  5. Ho long pik wan,,masih blm blh move on dgr ni ayat..Nice...tp satu sj akak mau kasi tau,, byk ba salah ejaan
    😂

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah... ni ayat d trusmadi jak ada... hahahaha

      love,
      -shana-

      Delete
  6. bestnyeee. i miss camping and hiking. it's been a long while since i last went for camping and so on.

    oh and i followed you here #375. do visit n follow my new blog ya..

    ReplyDelete
  7. Bestnya uni. Kalau akak la ditempat unni tak sampai la kot ke puncak tu. Tak cukup stamina huhu

    ReplyDelete
  8. wah atas gunung pun lauk sedap! kagum betul dengan org yang mendaki ni.. perlukan mental dan fizikal jugak..

    ReplyDelete
  9. unni, kagum kak pip dgn geng hikers unni ni....semua berhati cekal.
    kalau kak pip, mmg nangis la ni ...

    ReplyDelete
  10. assalammualaikum uni =D lama tak datang ziarah blog
    alhamdulillah suka baca perkongsian uni daki gunung ni. Series ju baru tahu mengenai Gunung Trus Madi ni !!!!!! Allahu.. mgkin sb ju bukan jenis ambil kisah dengan aktiviti outdoor jadi ilmu tu kurang sikit hukhuk

    ReplyDelete
  11. Pengalaman yang sangat ohsem.. Akak pun tak penah joint hiking-hiking nie..

    ReplyDelete
  12. waa mcm best jer... :) actualy kos dia lg murah compare dgn Kinabalu?

    ReplyDelete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^