12 November 2016

SABAH ROAD TRIP DAY 4 ( 18 May 2016 )

﷽‎

Semporna  - Sandakan

Meneruskan misi Pulau iaitu misi paling di tunggu, kali ni kami akan menghabiskan masa seharian di dalam pulau then malam gerak ke Sandakan. Pulau Semporna the best.

Semporna 


Seawal jam 5 subuh kami da bangun persiapkan diri sambil menunaikan ibadah yang wajib. Kami diarahkan bekumpul dijeti seawal jam 8 pagi. Ketika membuka pintu Floting kat sini, wow Subahanaallah, Sungguh indah ciptaanya..

Selepas cek out seawal jam 7 pagi. Kami pun mencari restoren yang berhampiran untuk menambah tenaga sebelum masuk kedalam Pulau. Klik SINI info selanjutnya tentang Flotting.

Restoran Family II merupakan restoran yang paling hampir dengan jeti.. Misi kami hari ini adalah 3 Pulau.

Kami berkumpul di Jeti Utama Semporna. Bot kami seramai 12 penumpang, kami 5 orang 4 pelancong dari China, 2 Guide dan sorang pemandu bot

Pulau Bohey Dulang


Pulau Bohey Dulang. Merupakan Pulau yang paling terkenal kat sini, kalau dilihat dari atas pulau ni seakan-akan berbentuk dulang. Tapi malangkan aktiviti hiking terpaksa dibatalkan kerana keadaan jalan yang licin (hujan berterusan semalam). Demi keselamatan kita haruslah patuhi.


View dari depan dan side !! serius lawa kan.. sejuk mata memandang.. Kalau boleh nak tinggal sini, pagi2 tengok laut, so best.. Unni suka air laut.

Kalau hiking naik atas sini la, Pandagan dari atas untuk melihat bentuk pulau seperti dulang. Namun hanya mampu melihat. Tak pa, cuti CNY tahun depan memang nak datang sini balik!! Nak juga hiking lagi pun sebelah daerah jak.

Pusat pembenian generasi kima pun ada kat sini, bukan setakad tu jak lain-lain hidupan laut yang jarang kita lihat pun ada.

Ini adalah antaranya... Gamat, kerang, Tapak sulaiman, landak laut dan sebagainya

Snorkeling kat Bohey Dulang, sebenarnya kat Pulau ni adalah aktiviti hiking tapi kerana dibatalkan so kita ganti aktiviti snorkeling.. tak nak payung pic banyak-banyak sebab kat Pulau Sibuan baru nak snorkeling puas-puas.

Pulau Mantabuan


Pulau Mantabun merupakan Pulau penempatan  orang asli Bajau laut.. kami Hanya setakad kat atas bot je.. bila dtg sni anda akan diserang like zombie.. Nak tau kenapa?? dtg la sendri baru tau..hihihiihi.

Ini merupakan masyrakat asli Bajau Laut yang menetap kat Pulau Ini dari zaman ke zaman.. kat sini ada satu benda yang best. Nak rasa pengalaman naik sampan dan guna pendayung sendiri..kat sni boleh try..

Bila naik sampan ni rasa nak terbalik sebenarnya tidak.. Unni dapat merasakan sendiri mendayung, memang setengah mati, tp tinguk adik-adik ni selambah je dorang..

Pulau Sibuan


Pulau Sibuan merupakan pulau terakhir kami.. kat pulau Ni di jaga baik dan ketat oleh abam2 askar. sebab tu nak masuk sni kena guna lessen bukan main suka2 je. Begitu juga dengan Pulau yang lain..

Wajib cek in dulu, kalau kat Pulau-pulau lain guide yang tolong Cek in kan tapi kat sini kena Cek in sendiri tau..


Subahanallah. indahnya permandagan kat sini.. Dengan kebesaran Allah SWT, almdulilah masi dapat merasakan kenikmatannya..

Bergambar bersama abam-abam askar.

Ok teruskan aktiviti snorkeling.


Aktiviti memberi ikan makan, batal roti dalam botol bile keluarkan isi ikan dating dekat makan.. Pengalaman yang terindah, berkongsi rezeki dangan makluk Allah.

Ini lah bekalan yang disediakan oleh pihak bot, Syukur selalu, kat dalam pulau ni restoren ke apa ke, jual-jual ke memang tak ada.. So makan je apa yang ada. Sapa-sapa nak datang sini boleh la bawa bekalan sendiri.

Almdulilah setelah selesai segala aktiviti di Pulau kami pun kembali ke jeti, malam ni akan meneruskan perjalanan ke Sandakan.. Gambar ni kat Floting, lawa kan view!!

Pasar Semporna


Kat sini kan terkenal dengan Pulau so mesti pinggir laut kan, so makan laut pun mesti banyak.. Selepas kembali ke jeti, Kak Muli bersama Suaminya pergi ke pasar untuk membawa bekalan balik ke Sandakan. Sementara kami yang lain sibuk membeli Cenderahati untuk di bawa pulang.

Semua kat sini semua fresh2 dan murah.. So rugi la kalau tak beli.. Selepas semua da selesai kami pun meneruskan perjalanan ke Sandakan.

Sandakan

Sandakan.. ketibaan kami kat sini sangat-sangat lewat.. malam ke 4 dan 5 kitorang bermalam kat Sandakan, Umah Kak Muli sampai je rumah nie terus rehat x mampu da buat apa2 sebab terlalu penat Snorkeling...

Rumah kampong lebih indah dari Hotel ( Pic diambil keesokkn harinya )

keesokan paginya.....
Day 5 ( 19 May 2016 ) ~ Continue

Salam Sayang : Unni Anje


8 comments:

  1. Pergi!! Bestnya jalan-jalan naik bot..

    ReplyDelete
  2. Ya Allah unni... bestnyaa.. llebih 2 lagi gambar dlm laut tuu... nape kat orang bajau tu kena serang lak .. sebab x pernah tengok orang luar ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAHAHA.. BEST DLM LAUT NIE... ARR MEMANG DORANG SERBU, dtg la wani bru tau knpa.. hahahahaha

      Delete
  3. Perghhh mmg ntuk pegi sabah. Tp mmg kne amek cuti yg lame and mmg kne spend bnyk duit. Tp worth than the value !

    ReplyDelete
  4. Dalam senarai suatu hari nanti nak pergi Sabah. In shaa Allah. Pernah pergi Sarawak tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sarawak x penh sampai.. In sha Allah lepas tamat jelajah sabah p Sarawak lak... mai la p sabah

      Delete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^