02 August 2018

Batu Bersusun Balung Cocos, Tawau Tempat Menarik Di Sabah

Batu Bersusun Balung Cocos, Tawau Tempat Menarik Di Sabah | Satu lagi destinasi yang menarik di Tawau selepas Taman Bukit Tawau adalah Batu Bersusun Balung Cocos. Tempat ini merupakan satu kawasan yang strategik untuk mereka yang suka akan kepada keindahan dan keunikkan. Pelbagai aktiviti boleg di lakukan.

Batu Bersusun Balung Cocos, Tawau Tempat Menarik Di Sabah
Pembukaan tahun 2017, Unni dan rakan-rakan yang lain sepakat unni menjadikan Batu Bersusun ini sebagai destinasi perkemahaan. Allhamdulilah setelah beberapa kali ingin ke sini tapi ada jak yang menghalang, kali ni hajat tercapai.

Batu Bersusun Balung Cocos, Tawau


Batu Bersusun ini terletak di Balung Cocos 22km dari Bandar Utama Tawau kira-kira 30 minit perjalanaan. Untuk kesini kamu kena memasuki perkampungan Balung Cocos, kalau dari Bandar Tawau kamu memasuki simpang sebelah kiri , signabout macam dalam gambar. Then hanya perlu terus sampai jumpa jalan berbukit, tengah-tengah jalan berbukit adalah simpang untuk ke Batu Bersusun, simpang sebelah kiri ( ada signabout juga ). 

Masa yang paling sesuai untuk kesini adalah pada waktu pagi, namun oleh kami ingin ber Camping, so kehadiran kami agak lewat kesini. Kawasan ini di buka setiap hari namun akan ditutp sekiranya hujan. Air sungai juga bergantung dengan keadaan cuaca, kalua air sungai agak keruh ( coklat ) kalua cuaca baik air sungai agak jernih.

Batu Bersusun Balung Cocos, Tawau Tempat Menarik Di Sabah
Apa yang menariknya di sini Batu-batu ini tersusun secara semulajadi yang telah di anggarkan berusia hamper 27 ribu tahun. Keadaan batu-batu di sini kelihatan seperti di susun oleh manusia tetapi sebaliknya pembentukkannya adalah semulajadi disebabkan aliran magran selepas letusan Gunung Berapi, yang mempunyai ketinggian 1 182 meter dari paras laut. yang terletak 24km dari utara Bandar Tawau.

Batu-batu bongkah di sini berbentuk 5 segi dan 6 segi yang tersusun agak rata dan cantik. Merupakan satu-satu Batu Bersusun yang terdapat di Sabah. Kawasan ini telah di majukan, dan telah mendapat banyak sambutan dari pihak luar. Menurut pemilik Tanah di sini, satu hari nanti tempat ini bakal lebih maju agar menjadi salah satu tempat pelancongan yang bercirikan eko-pelancongan terkenal di bahagian Pantai Timur Sabah yang di kunjungi pelancong dalam dan luar Negara.

Batu Bersusun Balung Cocos, Tawau Tempat Menarik Di Sabah
Pelbagai aktiviti boleh di lakukan di sini seperti River Tubing. Segala peralatan keselamatan turut di lengkapkan. River Tubing merupakan salah satu aktiviti yang paling popular jika pengunjung datang ke sini, merupakan satu aktiviti yang tidak akan dilepaskan jika berkunjung kesini.

Bayaran untuk aktiviti ini akan di kenakakn. Serius unni da lupa berapa bayaran yang di kenakan. Tapi harga memang mampu milik tak sampai ratusan pun atau puluhan ringgit.

Batu Bersusun Balung Cocos, Tawau Tempat Menarik Di Sabah
Boleh berenang suka hati, BBQ, piknik dan yang best macam kami la bertapak di sini semalaman. Kawasan tapak perkemahan juga agak terhad, mungkin hanya boleh memuatkan dalam 10 kemah sahaja, dan belakang air bersih tidak di sini kan di kawasan ini, kalau nak kena ambil dekat dengan bahagian letak kereta. Kehadiran pokok-poko di sini juga memudahkan untuk mereka yang ingin memasang Hammock.

Bayaran RM2.00 akan di kenakan kepada setiap pengunjung sama ada luar atau dalam negara dan RM4.00 untuk yang ingin berkemah disini. Untuk sebarang pertanyaan mengenaik Batu Bersusun Balung Cocos boleh berurusan terus dengan Tuan Tanah di sana Encik Arif di talian 014-8614550 , boleh juga tanya kat unni just email di Cik.unnianje@gmail.com atau follow Instagram unni kat side blog dan boleh DM kat Instagram

Kalau datang Tawau pastikan destinasi ni merupakan destinasi yang wajib kamu singgah dan menjamin keunikan yang tak pernah kamu lihat di tempat lain. Nak tahu apa lagi yang menarik di Tawau?? Jum follow Instagram dan Blog Unni..

Sekian.

7 comments:

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^