13 November 2016

SABAH ROAD TRIP DAY 5 ( 19 May 2016 )

﷽‎ 


ROUND SANDAKAN



Assalamualaikum,

Day ke-5 ni kami mengelarnya hari santai-santai.. Sebab kami memilih tuk berehat seketika, da bersihkan apa ya patut ( bersihkan kereta, basuh baju dan sebagainya ) maklumlah kat sni kitorang 2 malam 3 hari.. So day 5 ni xada la penat sangat just santai-santai.

Sandakan

Pagi-pagi ligat nak bangun makluma lah penat sgt snorkeling. ni.... memang santai hari ni, agaknya kami mulakan misi semula dalam jam 2.00PM. Di kesempatan tu  jgk  kazen ( asal Sandakan menetap kat KL ) bawa kami melawat sanak saudara. Paling best dapat makan

Ini la ambuat versi bugis ( Kepurung ) kami. Selepas Makan, kamu memulakan misi Sandakan.Kali team kami bertambah sorang. Pakcik (Ayah kepada kak mulia)

Sandakan Memorial Park



Sandakan memorial Park merupakan salah sebuah daya tarikan kat bandar Sandakan. Tempat yang bersejarah kisah Death March Route bemula disini. di samping itu juga banyak peninggal zaman penjajahan dulu. Tempat ini turut dijadikan pusat reaksi.



Disini la bermulanya kisah kawad maut yang berakhir kat Kundasang War Memorial dalam jejalah Borneo Part 2 baru-baru ni.

Peningalan penjajah. Nak tahu kisah Kawad Maut atau datang sendiri kat sini


. Taman ni turut dijadikan pusat Reaksi org awam.. boleh jogging-jogging.
 Penghargaan bersama bendera Malaysia,British, Austrolia dan Sabah

Ini la kawasan persekitaran Sandakan memorial Park.

Setiap tahun orang British akan datang ke sini unutk memeberikan perhormatan kepada pejuang-juang Negara yang telah terkorban dalam kawad maut..

Triger Hill


Tugu Peringatan Datuk Chong Vun.. nak tau kisah sila zoom picture


Gereja Anglikan St.Michael


Gereja Anglikan St.Michael Sandakan merupakan gereja yang paling Tua yang berusia 1 abad lebih. ditubukan pada tahun pada zaman penjajah lagi pada Tahun 1888 ( 128 tahun -2016 ).


Agnes Keth House


Rumah ini telah dibina pada tahun 1946-1947. Dibuka kepada orang awam pada  26 April 2004, penghormatan Sabah memenangi anugerah penulis wanita Amerika telah datang ke Sabah. Buku "Tanah Bellow the Wind" yang dibuat Agnes Keith terkenal pada tahun 1939, dan buku itu terus membuat Sabah terkenal hingga ke hari ini.

Rumah Agnes Keith dengan pembinaan perabot penjajah dan barangan antik tulen. Sebuah galeri di tingkat pertama menceritakan kisah wanita ini, buku-buku beliau dan keluarga. artifak Perang juga dipaparkan.

Ikan Bakar Sim-Sim




Ikan bakar kat sini paling terkenal sedapnya.. so kami pun memilih tempat ni tuk Dinner sebelum pulang ke rumah..

Menikmati keenakan Ikan Bakar Sim-sim yang terkenal kat Sandakan.


Sandakan Lagi 

Salam Sayang : Unni Anje


More : Klik kat bawa kalau nak ikut perjalanan kami
     | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |



    5 comments:

    1. wow..bestnyer dikelilingi pokok-pokok menghijau. mesti sejuk je kan...saya belum pernah jejak sabah huhu

      ReplyDelete
    2. Seronoknya sambil jelajah sambil melihat sejarah..

      ReplyDelete

    Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^