18 November 2016

7 DAYS, 1 WEEK BLOG CHALLENGE ~ Day 5 - A Review Book

Hampir terlupa tentang ni!! Aysik sibuk mengodam koding, maklum la Blog Under Maintenance. Ok hari ni da masuk day 5. Opsss Salam penghulu segala hari all. Day 5 A Review Book. Buku da banyak baca tapi nak review tu payah, tapi dalam Day 2 review movie ramai bagi pendapat tentang review. Thanks yerr !!! So dari apa yang kamu-kamu ckp review dari kita kan, so mari nak Review satu buku ni memang terbaik lah

A Review Book

Rasulullah is my Doctor !! Unni rasa kamu patut menghadiakan buku ni tuk diri sendri, serius wajib!! Rasanya pasal buku ni Unni penah update beberapa bulan lalu, tapi entry tu TERDELETE !! so sad. 

Rasulullah is my Doctor by Jerry D. Gray

Sinopsis

Sesungguhnya thibbun Nabawi ( perubatan cara nabi ) adalah rawatan bagi mengubat dan mencegah penyakit yang sudah terbukti keberkesanannya. Rasulullah SAW berpesan dalam hadith yang derekodkan oleh Imam Bukhari 

'' sesungguhnya Allah tidak menurunkan penyakit, kecuali DIA juga menurunkan ubatnya.''

Ilmu perubatan Rasulullah SAW ini merupakan satu cara pencegahan dan penyembuhan penyakit secara pratikal sejajar dengan amalan Rasulullah SAW. Baginda bukan sahaj memberikan resepi perubatan secara spiritual, malah fizikal juga. Justeru itu, ilmu perubatan ini masih relevan bagi masyarakat moden, memandangkan tidak semua penyakit dapat disembuhkan dengan ilmu perubatan sains moden.

Buku ini sungguh luar biasa. Berdasarkan pengalaman penulis sendiri, kaedah ini digunakan bagi mengubat beberapa penyakit yang dialami dan berjaya disembuhkan. Semoga perkongsian ini dapat menjadi pengajaran dan inspirasi kepada pengamal medik dan masyarakat awam khususnya umat Islam. Ini membuktikan apa yang tertulis dalam Al-Quran dan Hadith adalah benar dan sempurna.

Review


Dalam kandungan buku ni mempunyai 3 kandungan dan 8 bab di mana semua mengulas tentang kesihatan dengan menggunakan Al-Quran dan Hadith sebagai panduan. 

Bahagian 1 : Kedoktoran Rasulullah mengunakan kaedah seperti doa wuduk dan sebagainya. Susah tul nak mulakan ni, tapi yang pasti semua menggunakan keadah tradisional seperti bekam, Mengupas tentang tradisi Ruqyah dan ayat-ayat Ruqyah yang mempunyai rahsia yang mampu menyembuhkan kita dari pelbagai penyakit dan mengupas tentang Habbatusauda ( Biji Jintan Hitam ). Kamu tahu ka?? habbatusauda memiliki kemampuan menyembuhkan semua penyakit kecuali mati. Habbatusauda herba  ajaib yang mengandugi pelbagai khasiat perubatan.



Bahagian 2 : Manfaat ramuan semula jadi. Dalam topik ni mngupas tentang kebaikan tumbuhan semulajadi yang mempunyai pelbagai khasiat yang mampu mngubaiti pelbagai penyakit dan teknik panduan tajamkan mata tanpa perlu memakai cermin mata.



Bahagian 3 : Mengupas tentang perubatan moden, ubat-ubatan dan vasin yang berisiko tinggi untuk kita.


Kalau nak lagi detail miliki sendiri harga Pun mampu milik SM: RM 25.00  dan SS : RM 28.00. Tu jak Unni mampu review pasal buku ni.

Sekian

Salam Sayang



7 DAYS, 1 WEEK BLOG CHALLENGE 
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |

Geng Blogger lain yang join SINI

5 comments:

  1. bagus kalau kita cabar diri sendiri.. paling tak kita tau kelebihan dan kekurangan kita kat mana.. hee~ kipidap dik !!

    ReplyDelete
  2. Bagusnya buku ini..
    Tahniah Unni.. berjaya menyahut cabaran..
    Cubalah lagi..

    ReplyDelete
  3. InsyaAllah mek nk cr jugak la bku ni :)

    ReplyDelete
  4. Macam best jaa.. Nanti nak cari !

    ReplyDelete
  5. Banyak ilmu yang kita perolehi dengan membaca..

    ReplyDelete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^