15 March 2017

Bicara Pagi #33 ~ Dua Sebab Doa Tidak Makbul

﷽‎

Assalamualaikum,

Berdoa dituntut kepada setiap Muslim dan doa merupakan senjata orang mukmin, tiada senjata yang lebih hebat melainkan doa. Seperti perkongsian sebelum ini Tiga Golongan Mustajab Doa, baca di SINI. Namun ada dua sebab doa tidak di makbulkan.

Dari Jabir ia berkata, Rasulullah SAW bersabda :

عَنْ جَابِرٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَا مِنْ أَحَدٍ يَدْعُو بِدُعَاءٍ إِلَّا آتَاهُ اللَّهُ مَا سَأَلَ أَوْ كَفَّ عَنْهُ مِنْ السُّوءِ مِثْلَهُ مَا لَمْ يَدْعُ بِإِثْمٍ أَوْ قَطِيعَةِ رَحِمٍ

"Tidaklah seseorang berdoa dengan sebuah doa melainkan Allah memberikan kepadanya apa yang ia minta, atau menolak keburukan darinya yang semisalnya selama ia tidak berdoa untuk perbuatan dosa atau pemutusan hubungan kekerabatan." 

[ HR Tirmizi ]

Allah tidak akan memperkenankan doa seseorang yang:

1.  Melakukan dosa.
2.  Memutuskan hubungan silaturahim bersama kerabat.

Hindari la perbuatan yang boleh menyebabkan dosa dan mampu mematikan hati dan menyebabkan doa-doa kita tidak di dengar oleh Allah SWT. Walaupun lumrah manusia tidak lari daripada melakukan dosa, namun segera la bertaubat kepadaNya.

Sentiasa mengeratkan hubungan silaturahim dan persaudaraan. Jangan la kita memutuskan tali persaudaran sesama muslim.

Moga bermanfaat.

Coretan

4 comments:

  1. sama sama lah kita berdoa semoga kita dapat menghindari perkara perkara yang tidak diingini terjadi..

    ReplyDelete
  2. Singgah pagi di sini.. Indeed apa yang diperkatakan.. =)

    ReplyDelete
  3. in shaa allah.. thanks for sharing

    ReplyDelete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^