12 June 2017

Apa itu Nuzul Quran?

Apa itu Nuzul Quran ? |  Nuzul Quran merupakan Peristiwa turunnya ayat Al-Quran yang pertama kepada Rasulullah SAW dan berterusan secara berperingkat-peringkat selama 23 tahun sehingga menjadi lengkap kitab Al-Quran yang ada pada hari ini. peristiwa ini berlaku pada Malam jumaat bersamaan malam 17 Ramadhan ( 6 ogos 610M ) ketika Rasulullah SAW berusia 41 tahun, peristiwa ini berlaku ketika Rasulullah sedang beribadat di Gua Hira.


Apa itu Nuzul Quran?

Nuzul membawa maksud turun  atau berpindah, di mana berpindah dari atas ke bawah.Ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Rasulullah SAW melalui perantaraan Malaikat Jibril ialah lima ayat pertama daripada Surah Al-Alaq.

Firman Allah dalam Surah Al-Alaq (96): Ayat 1-5



ٱقْرَأْ بِٱسْمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ ﴿١﴾ خَلَقَ ٱلْإِنسَـٰنَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ ٱقْرَأْ وَرَبُّكَ ٱلْأَكْرَمُ ﴿٣﴾ ٱلَّذِى عَلَّمَ بِٱلْقَلَمِ ﴿٤﴾ عَلَّمَ ٱلْإِنسَـٰنَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿٥

“Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), (1) Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; (2) Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, – (3) Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, – (4) Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya. (5)”

Al-Quran merupakan mukjizat terbesar Rasulullah SAW yang memberi makna kepada seluruh umat islam. Quran di turun oleh Allah SWT kepada Rasulullah SAW untuk di sampaikan kepada seluruh manusia namun masih ada yang menolaknya.

Al-Quran adalah HUDA ( petunjuk ) dan FURQAN ( pembeza ). Huda membawa makna Al-Quranlah yang seharusanya menjadi panduan dan memimpin kehidupan manusia kerana Al-Quran itu jelas, mana yang benar dan tidak, mana yang wajib dan sebaliknya. Furqan pula membawa makna piawai yang menentukan mana yang haq dan mana yang batil. Oleh kerana itu, ‘al-haq’ (kebenaran) adalah apa saja yang dinyatakan benar oleh Al-Quran dan ‘al-bathil’ (kepalsuan) adalah apa saja yang dinyatakan sesuatu yang tidak benar oleh Al-Quran.

Peristiwa ini bukan hanya sekadar memperingati turunnya Al-Quran tapi adalah untuk kita semua tahu dan menghayati isi Al-Quran itu sendiri. Moga kita menjadikan Quran itu sebagai Huda dalam hidup kita sendiri.

Wallahualam.

Moga bermanfaat.
2062


10 comments:

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^