12 April 2017

Bicara Pagi #40 ~ Allah Mencintai Sifat Lemah Lembut

﷽‎ 

Allah Mencintai Sifat Lemah Lembut
 
Assalamualaikum,

Sifat lemah lembut merupakan satu sikap yang disukai semua orang terutama si lelaki bila mencari pasangan hidup, hampir kesemua pasti meminati sifat yang lemah lembut si wanita. Begitu juga la dengan sang Pencipta kita, Allah sangat mencintai Sifat lemah lembut

Dari 'Aisyah RA isteri Nabi SAW bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: 

عَنْ عَائِشَةَ زَوْجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ يَا عَائِشَةُ إِنَّ اللَّهَ رَفِيقٌ يُحِبُّ الرِّفْقَ وَيُعْطِي عَلَى الرِّفْقِ مَا لَا يُعْطِي عَلَى الْعُنْفِ وَمَا لَا يُعْطِي عَلَى مَا سِوَاهُ

"Wahai Aisyah, sesungguhnya Allah itu Maha Lembut. Dia mencintai sikap lemah lembut. Allah akan memberikan pada sikap lemah lembut sesuatu yang tidak Dia berikan pada sikap yang keras dan juga akan memberikan apa-apa yang tidak diberikan pada sikap lainnya."

[ HR Muslim ]

Allah Maha Lembut kepada hambanya. Allah mencintai orang yang memiliki sikap lemah lembut sama ada dalam pertuturan, penulisan juga perbuatan.

Sifat berlemah lembut dan bersantun akan melahirkan kasih sayang Allah tidak akan memberi sikap berlemah lembut kepada orang yang memiliki sikap keras.

Sikap keras dan kasar akan menyebabkan orang menjauh dari kebenaran. Dalam berdakwah, Allah tetap memerintahkan Nabi Musa dan Nabi Harun agar menasihati Firaun dengan lemah lembut. 

Allah SWT telah  berfirman dalam surah Thaha, ayat 44 :

فَقُولا لَهُ قَوْلا لَيِّنًا

“Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya (Firaun) dengan kata-kata yang lemah lembut.” 

Moga kita sentiasa memiliki sifat berlemah lembut yang dicintai Allah. Berusaha menghindari sifat keras atau kasar dalam pertuturan mahupun penulisan.

Moga bermanfaat.

1 comment:

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^