09 May 2017

Bicara Pagi #48 ~ Perbanyakkan Puasa Sunat Dibulan Syaaban


Perbanyakkan Puasa Sunat Dibulan Syaaban
 

Assalamualaikum,

Allahamdulilah kedatangan bulan Syaaban merupakan penanda Ramadhan bakal tiba. Moga kita akan bertemu Ramadhan dan marilah perbanyakkan Puasa Sunat Dibulan Syaaban.

Dari Abu Salamah ia berkata, saya pernah bertanya kepada Aisyah RA tentang puasa Rasulullah SAW, maka ia pun berkata;

عَنْ أَبِي سَلَمَةَ قَالَ سَأَلْتُ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا عَنْ صِيَامِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ كَانَ يَصُومُ حَتَّى نَقُولَ قَدْ صَامَ وَيُفْطِرُ حَتَّى نَقُولَ قَدْ أَفْطَرَ وَلَمْ أَرَهُ صَائِمًا مِنْ شَهْرٍ قَطُّ أَكْثَرَ مِنْ صِيَامِهِ مِنْ شَعْبَانَ كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ كُلَّهُ كَانَ يَصُومُ شَعْبَانَ إِلَّا قَلِيلًا 

Rasulullah SAW sering berpuasa hingga kami mengira bahawa baginda akan puasa seterusnya. Dan baginda sering berbuka (tidak puasa) sehingga kami mengira baginda akan berbuka (tidak puasa) terus-menerus. Dan aku tidak pernah melihat baginda berpuasa terus sebulan penuh kecuali bulan Ramadan. Dan aku juga tidak pernah melihat baginda puasa sunat dalam sebulan yang lebih banyak daripada puasanya di bulan Syaaban. Baginda berpuasa pada bulan Syaaban hingga sisa harinya tinggal sedikit." 

[ HR Muslim ]

Rasulullah SAW sentiasa memelihara ibadat puasa sunat setiap bulan dan berpuasa penuh sebulan pada bulan Ramadan. Rasulullah SAW juga membanyakkan puasa sunatnya pada bulan Syaaban kecuali beberapa hari dihujung Syaaban.

Kita telah berada di bulan Syaaban dan akan bertemu bulan Ramadan. Perbanyakkanlah puasa sunat kita sebagai persiapan menghadapi bulan Ramadan paling tidak puasa isnin khamis serta 13, 14 dan 15 Syaaban.

Marilah kita meningkatkan ibadat puasa sunat dibulan ini sebagai latihan dan persiapan menghadapi Ramadan.

Moga bermanfaat

2 comments:

  1. InshaAllah...moga kita dapat melakukannya

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah, aritu puasa ketar juga badan 😂 Sebab lama tak puasa selepas puasa ganti tahun lepas

    ReplyDelete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^