27 May 2017

Solat Sunat Tarawih Zaman Rasulullah SAW

Assalamualaikum, bila di tanya tentang Bulan Ramadhan, pasti mempunyai seribu satu nikmat. Salah satunya adalah Solat Sunat Tarawih. Namun tahukah kita akan Solat Sunat Tarawih Zaman Rasulullah SAW ? Sebelum itu mari kita ketahui dahulu tentang Solat Sunat Tarawih

Solat Sunat Tarawih Zaman Rasulullah SAW

Rasulullah bersabda

Allah SWT. menetapkan kewajipan puasa kepada kamu dan disunatkan kepada kamu solat pada malam harinya. Sesiapa berpuasa pada siang hari dan melakukan solat pada malam harinya kerana iman dan mengharapkan keredaan-Nya maka ia kelak bersih dari dosa-dosanya seperti seorang bayi yang dilahirkan ibunya”.


 Apa itu Solat Sunat Tarawih?

Tarawih membawa maksud rehat-rehat manakala solat tarawih membawa maksud solat secara rehat-rehat. Di mana dalam melaksanankan solat Tarawih di sunnat berehat seketika ( duduk ) selepas memberi salam. Di galakan perbanyakkan berzikir selepas rakaat keempat dan dikerjakan dalam keadaan tenang, senang dan tidak tergesa-gesa.

Di lakukan 2 rakaat 1 salam. Tiada had rakaat dan di tutupi dengan solat witir 3 rakaat. Ibadah ini di lakukan selepas solat Fardu Isyak dan waktunya berpanjangan sehingga akhir malam.

Solat Sunat Tarawih di Zaman Rasulullah SAW.

Pada Zaman Rasulullah SAW solat sunat Tarawih dikenali sebagai Qiam Ramadhan yang mana di lakukan oleh Rasulullah SAW bersama para sahabat di Masjid Nabawi. Menurut Aisyah RA bahawa Rasulullah SAW hanya menunaikan solat Tarawih di masjid hanya beberapa malam sahaja ( selebinya di lakukan di rumah ) hadis riyaway Bukhari dan Muslim.

Bila di tanya para sahabat kenapa Rasulullah SAW kenapa tidak datang ke Masjid untuk berjemaah bersama para sahabat lalu baginda bersabda “Sesungguh aku melihat sambutan kamu, aku tidak hadir kerana takut solat itu diwajibkan keatas kamu’’.

Solat Sunat Tarawih pada zaman Rasulullah lebih banyak di lakukan secara solat sendirian berbanding berjemaah. Pada zaman Rasulullah SAW juga, Baginda solat 8 rakaat dan witir


Kenapa Qiam Ramadhan di tukar kepada Solat Sunat Tarawih ??

Pada zaman pemeritahan Kahlifah Umar Al-Khattab, beliau telah menukar Qiam Ramadhan di tukar kepada Solat Sunat Tarawih. Bukan setakad nama, waktu solat, rakaat juga turut di tukar oleh beliau. Yang mana pada asalnya Rasulullah SAW melakukan 8 rakaat dengan 3 witir, beliau menukarnya kepada 20 rakaat dan 3 witir. Pada zaman Rasulullah di lakukan pada waktu tengah malam, zaman Umar dilakukan selepas solat fardu isyak.

Hal ini demikian kerana pada zaman pemerintahan Umar semakin ramai umat islam melakukan solat sunnat Tarawih ini. Pada zaman pemerintahan Umar juga, beliau melihat ketidakseragaman dalam melakukan solat tarawih. Dimana beliau melihat umat islam solat secara berkelompak, lalu beliau telah pun mengubahnya dn menyuruh mereka solat secara jemaah yng diimankan oleh seorang iman yang mepunyai bacaan yang paling baik. Hal demikian agar dapat menyatukan umat islam supaya solat jemaah tarawih lebih bersatu.

Begitu juga dengan bilangan rakaat yang diubah disebabkan pada zaman pemerintahan Umar, umat islam kini lebih berilmu mana yang mana tahu bezakan mana wajib dan sunat.

Solat sunat tarawih ini juga telah di nyatankan oleh Umar bahawa ‘’ini termasuk dalam Bid’ah yang baik, tetapi orang yang tidur mendapat pahala lebih besar daripada mereka yang beramai-ramai bersolat tarawih itu’’.

Ayat tersebut membawa maksud bahawa solat di akhir waktu ( tidur dahulu seketika seperti yang dilakukan oelh Rasulullah SAW ) mendapat pahala yang lebih besar dari solat tarawih berjemaah di awal malam.

Bid’ah pula membawa maksud solat tarawih ini sama sahaja solat yang pernah di lakukan oleh Rasulullah SAW walaupun di ubah sedikit hanya untuk kebaikkan agar dalam menghimpunkan orang ramai untuk berjemaah.

Wallahualam.

Moga bermanfaat
kayu manis semanis hidupku

4 comments:

  1. Tapi kan ira baru je terdengar perbualan dua hamba Allah ni katanya yang terawih zaman Rasullah saw 21 rakaat termasuk witir? Boleh saya tahu yang mana satu kesahihahnya

    ReplyDelete
  2. Selamat menjalankan ibadah terawih Unni. Kak ana terawih di rumah saja.

    ReplyDelete
  3. Tq sharing ...
    Buat mana yang mampu, jgn terlalu mendesak kalau tak mampu 20 rakaat ....
    Semoga kita melalui bulan Ramadhan penuh keberkatan dan keindahan...
    Cheers unni, blog semakin cute.

    ReplyDelete

Assalamualaikum Kamu, TQ sudi singgah.. Sila tingalkan jejak kamu yer, agar tak hilang dari RADAS dan maaf jika tak sempat membalas comment, saya akan membalas kunjungan anda ^_^